Een beperking is geen handicap (Ambassadeur van jezelf)

- Ligt de toekomst in jou handen of laat je je toekomst door anderen bepalen?

- Maak je je wereld prachtig en krachtig?

- Hoe ga je verder na tegenslagen?
Een gedeelte van het interview van Deborah van Uden met mij, Arno van Veen. Deborah studeert september 2010 af met proefschrift ‘Leven en opnieuw beginnen na faillissement’.

Mijn naam is Arno van Veen. Initiatiefnemer van Aangenamer en mede-initiator van Aangenamer Voordeel. Ik kan en wil wel vertellen wie ik ben en wat ik doe en waarom het voor U een uitdaging kan zijn om Zelfstandig Ambassadeur van Aangenamer Voordeel te worden doch verwijs graag naar een interview dat ik heb gegeven aan een (volgens mij toekomstig succesvolle jonge dame) die mijn ervaringen opnam in haar afstudeerproject...

Dus met het nemen van belangrijke beslissingen, schakelt u adviseurs in?
Ja.

Strategische beslissingen?
Ook, maar ook op het gebied van marketing, alles. Het is gewoon ontzettend belangrijk dat je die mensen voor je laat verdienen om jouw onderneming op te zetten. Als je die adviseurs inschakelt, dan moet je daar wel voor betalen, maar uiteindelijk verdien je veel meer.

Het betaalt zich terug om daarin te investeren?
Ja. LET WEL adviseurs en personeel dat komt om problemen te melden en niet de oplossing aandragen moet je direct de laan uit sturen als adviseur of eindverantwoordelijke. Daar heb je helemaal NIETS aan. Dat zijn alleen maar mensen die je moe maken en je niet helpen. Hoe zielig ze ook kunnen zijn of doen. Uitstekende ondernemers hebben naast een visie, doorzettingsvermogen, standvastigheid en het vermogen om de toekomst aan te voelen één ding gemeen met kwaliteitsadviseurs en geweldige managers. Ze denken niet in problemen doch in kansen en oplossingen.

Dus dat is wel iets wat u andere ondernemers ook mee wilt geven?
Ja, durf te vragen. Ik heb geleerd dat je je eigen dromen moet durven achterna te gaan een daarbij de juiste adviseurs moet inschakelen. Nogmaals, ik heb destijds niet de juiste adviseurs rondom me heen verzameld. En die adviseurs haal je ook uit het open staan met gedachte en de natuur zijn gang laten gaan. De kosmos biedt je alles wat je nodig hebt.

Ten tijde van uw vorige onderneming en nu?…
Ja. Je hebt mensen met een visie en bedrijfskennis nodig. Groot denken, betekent niet dat je de realiteit niet onder ogen ziet of dat je dom bezig bent. Groot denken, geeft juist weer dat je creatief kan zijn. Die mensen heb ik best wel gemist in het verleden.

Wat ik ervan geleerd heb, is elke dag jezelf te beloven vandaag wordt de beste dag van mijn leven, de mooiste dag van mijn leven. Gewoon jezelf beloven ik maak er iets geweldigs van vandaag. En dat bedoel ik niet met springen en juichen en dat soort dingen, maar gewoon maak er een schitterende dag van. Maak je niet druk om wat anderen zeggen.

Maar heeft dat ook te maken met u bijna-doodervaring?
Ja, ja, ja. ik word ook nooit meer boos. (soms betrap ik mezelf erop dat ik het dreig te worden en fluit mezelf dan weer terug) Mensen hebben me vreselijk veel pijn gedaan. Ik heb op een gegeven moment gezegd: “Bekijk het maar, ik word nooit meer boos”. Het heeft geen nut als mensen gekke dingen willen doen, dan doen ze dat toch. Willen ze mij onderuithalen, dan doen ze dat toch. Ik word nooit meer boos. Heerlijk is dat. Een bevrijding. Dat geeft zo’n voorsprong op jezelf en maakt je wereld prachtig en krachtig.

Maar lopen de mensen dan niet makkelijk over u heen als u nooit meer boos wordt?
Sommige mensen denken dat ze dat makkelijk kunnen doen. Die moet je dat ook laten denken. Ik ga gewoon mijn eigen weg. Het heeft geen nut om aan ja-nee verhalen te doen: “Nee, dat is niet zo”. “Ja, dat is wel zo”. Dat heeft geen nut. Als mensen denken dat jij iets verkeerd hebt gedaan, laat ze dat lekker denken. Als mensen jou willen beschuldigen of weet ik wat. Nou prima. En om nog even terug te komen op die adviseurs. Het betekent niet dat ik ook altijd doe wat ze me adviseren, maar het gaat erom dat ik gehoord heb hoe zij erover denken. En dan moet je alsnog je eigen plan trekken. Ik praat eigenlijk nooit over ‘moeten’ Maar als ondernemer mag en moet je lekker eigenwijs zijn.

Meer weten over Arno van Veen:
Zie: http://opstaan.blogspot.com

Of lees zijn boek: Het diepe dal als springplank.
http://www.pumbo.nl/boek/hetdiepedal

Deborah van Uden

Geen opmerkingen:

Een reactie posten